A A A

OPIS AKCJI CZYTELNICZEJ POD HASŁEM „ CZYTAMY Z MIKOŁAJEM”

  Nieoceniona jest rola, jaką w wychowaniu i rozwoju człowieka od najmłodszych lat odgrywa kontakt z książką. Młody słuchacz i czytelnik rozwija swoją wrażliwość. Książka rozbudza wyobraźnię, poszerza wiedzę i daje ogrom satysfakcji.
 
  Czytanie  może pomóc dzieciom dobrze radzić sobie w szkole, a miłość do czytania oznacza więcej możliwości do nauki nowych rzeczy i zdobycia nowych informacji, które pomogą im nie tylko w szkole, ale także w innych aspektach ich życia. Odpowiedzialność za zachęcenie dzieci do czytania spoczywa, bez wątpienia, na dorosłych, m. in. na nauczycielach. Akcja czytelnicza pod hasłem „Czytamy z Mikołajem” zorganizowana przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku była doskonałą okazją, aby wprowadzić uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Jarosza Hieronima Derdowskiego w Chojnicach w świat literatury, doskonalić ich umiejętność słuchania ze zrozumieniem, rozbudzać zaciekawienie książką poprzez głośne czytanie. Akcja czytelnicza wzbudziła duże zainteresowanie wśród społeczności szkolnej. Do akcji włączyło się aż 21 nauczycieli (M. Białecka – Lica, E. Cemka, E. Draws, T. Gierszewska, K. Gil, D.Gostomczyk, K. Fiałkowska, M.Korycka, P.Kosidowska, M.Lella, B.Łabuzińska, A.Majer, B.Orlikowska, M.Orszewska, K.Rzechtalska, P.Sagan, B.Tobolska, M.Wawrzyniak, G.Węsierska, E.Wielewska,  Z.Zakrzewska, wicedyrektor  - A. Martin i 428 uczniów z klas I – VI.
 
Koordynatorem szkolnego przedsięwzięcia była Adela Martin.
 
  Nauczyciele SP nr 5 sprawili, że  akcja czytelnicza „Czytamy z Mikołajem” była wielkim wydarzeniem, a głośne czytanie przyjemnością dla dzieci:
 
- wszyscy nauczyciele wzorcowo przeczytali fragmenty wybranych książek (królowały teksty związane z tematyką świąteczną, m.in.: „Opowieść o prawdziwym świętym Mikołaju” Artura Janickiego, „Opowieści Świętego Mikołaja” Urszuli Kozłowskiej, „Rymujący renifer Rudolf”, „Baśnie” Andersena, „Sekretna księga świętego Mikołaja”, opowiadania i wiersze o zwyczajach mikołajkowych, „Moja pierwsza książka na święta”, „Skąd święty Mikołaj bierze prezenty”, „Dziadek do orzechów”; ponadto wykorzystano sporo lektur zakupionych przez szkołę w ramach projektu „Książki naszych marzeń”, którego szkolnym koordynatorem była T.Herder, m.in.: „Księżniczka Adela i książę Aleksander” Jakuba Skwarza, „A ja nie chcę być księżniczką” Grzegorza Kasdepke, „Radek Szkaradek – robale” Dawida Roberta, „Naszą panią napadli kosmici” Pameli Butchart”),
 
- zależało nam na tym, aby nasi uczniowie zrozumieli, że książka to wartościowy element życia i świetny zamiennik komputera, telefonu i telewizji,
 
- w rolę lektora (w kl. 4a), oprócz polonistki, wcieliła się też uczennica klasy 6a, J.Megger, przejawiająca wyjątkowe zdolności recytatorskie i wiele razy nagradzana,
 
- udało się zaangażować również rodziców, bowiem m.in. w klasie 3j tato Mikołaja Wahla wcielił się w rolę Mikołaja i przeczytał uczniom fragment opowiadania A. Strubnera Pt. „Sekretna księga św. Mikołaja”,
 
- zajęcia w klasie 2a uatrakcyjnił wyjątkowy gość, regionalista, muzyk, były nauczyciel SP w Brusach (znany w środowisku lokalnym) – pan Benedykt Kułakowski, który wcielił się w rolę Mikołaja i przeczytał opowiadanie Marioli Jarockiej Pt. „O tym, jak chęć niesienia pomocy innym przetrwała dwa tysiąclecia”,
 
- wielu chętnych uczniów z poszczególnych klas, którzy wcześniej przygotowali się do prezentacji, odczytało fragmenty ulubionych książek, m.in.: Ola z kl. 2a przeczytała utwór poetycki t. „Nasz kochany Mikołaju”, Filip z kl.2a – „Bajkowe święta”, Mikołaj z kl.2a – opowiadanie zatytułowane „O tym, co każdy z nas może zrobić, czyli jak pomóc innym”, Ania z kl.2a – wybrała utwór „Zła zima” pochodzący z książki t. „Wiersze naszego dzieciństwa”,
 
- uczniowie klasy 1c sami dokonywali wyboru książki (spośród wielu baśni Andersena), której fragment mieli ochotę przeczytać,
 
- akcja czytelnicza została wzbogacona również o zabawy ruchowe, zabawy aktorskie, śpiewy, pląsy, dramę, prace plastyczne, puzzle, prace techniczne,
 
- wszyscy nauczyciele zadbali o magiczną scenerię,
 
- niektórzy nauczyciele zorganizowali quizy sprawdzające umiejętność słuchania.
 
 
  Dzieci uczestniczące w akcji „Czytamy z Mikołajem” z pewnością będą naśladować nauczycieli, z którymi mają ciągłą styczność. Widząc swoich wykładowców głęboko pogrążonych w lekturze, uzmysłowiły sobie, że czytanie jest przyjemnością. To najlepszy i najprostszy sposób, aby czytanie było postrzegane przez dzieci jako zabawa, a nie przykry obowiązek.
 
 
Adela Martin

Uczniowie klasy IIIc

Uczniowie klasy IIIc

Uczniowie klasy IIc

Uczniowie klasy IIc

Uczniowie klasy IIIg

Uczniowie klasy IIIg

Uczniowie klasy IVd

Uczniowie klasy IVd

Uczniowie klasy IVd

Uczniowie klasy IVd

Pląsy- świetlica szkolna

Pląsy- świetlica szkolna

Uczniowie klasy IIIb

Uczniowie klasy IIIb

Uczniowie klasy IIIj

Uczniowie klasy IIIj

Uczniowie klasy IVa

Uczniowie klasy IVa

Uczniowie klasy IVa

Uczniowie klasy IVa

Uczniowie klasy IIe

Uczniowie klasy IIe

Uczniowie klasy IIi

Uczniowie klasy IIi

Uczniowie klasy IIi

Uczniowie klasy IIi

Uczniowie klasy IIIi

Uczniowie klasy IIIi

Uczniowie klasy IIIi

Uczniowie klasy IIIi