A A A

Wizytówka

         

           „Nie ma to, jak szkoły w Argentynie – mówiła Pippi [...] Tam ferie wielkanocne zaczynają się w trzy dni po feriach Bożego Narodzenia, a gdy ferie wielkanocne się skończą, to po tych trzech dniach są letnie wakacje. Wakacje letnie kończą się pierwszego listopada, kiedy zaczynają się ferie Bożego Narodzenia. Trzeba się jednak z tym pogodzić, bo i tak nie ma lekcji. [...]Rachunków w szkole wcale nie ma i jeżeli znajdzie się jakieś dziecko, które wie, ile jest 7 i 5, musi za karę stać przez cały dzień w kącie. Czytanie mają tylko w piątki, i to wyłącznie, jeśli są książki do czytania. Nigdy ich jednak nie ma. – A co w takim razie robią w szkole? – zapytał z wielkim zainteresowaniem mały chłopczyk. – Jedzą cukierki – odpowiedziała Pippi zdecydowanie. – Z pobliskiej fabryki cukierków idzie długa rura prosto do klasy i stamtąd całymi dniami napływają cukierki, tak, że dzieci mają masę roboty z jedzeniem.”

 

                  Z pewnością każdy w dzieciństwie marzył o takiej szkole. Cóż...Mamy nadzieję, że choć nasza szkoła różni się od tej, jaką przedstawiła Pippi, to uczniowie lubią uczęszczać do „Piątki”. W naszej placówce staramy się szczególnie dbać o to, uczniowie zdobywali wiedzę i umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości. Chętnie pracujemy, wykorzystując metody akywizujące. Nauczyciele wciąż podnoszą kwalifikacje i starają się wspierać swoich podopiecznych w zdobywaniu nagród w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych. Obok tradycyjnych metod kształcenia proponujemy zdobywanie wiedzy poprzez udział w wycieczkach i lekcjach muzealnych.

 

Nasza szkoła bierze udział w różnych akcjach (Szkoła z klasą, Nauczyciel z klasą, Święto Matematyki, Eurowiosna, Moja szkoła w Unii Europejskiej, Na ratunek drzewom, Stop fosforanom, Trujące ciepło, Sprzątanie świata, Szkoły dla Ekorozwoju). Zapewniamy opiekę pedagogów. psychologa, logopedów oraz pielęgniarki. Już drugi rok działa nowa, większa świetlica szkolna, w której uczniowie mogą spędzać czas od 7.00 do 16.00. Szkoła nieustannie wzbogaca swoje wyposażenie. Ostatnim nabytkiem jest tablica multimedialna. Otwarto także salę do zabawy dla młodszych uczniów. Szczególnie troszczymy się o bezpieczeństwo dzieci. Uczymy otwartości, tolerancji i umiejętności rozwiązywania konfliktów bez stosowania przemocy. Razem z uczniami opracowaliśmy zasady zgodnego życia w grupie.

 

 

NASZ DEKALOG,

 czyli o czym każdy uczeń „piątki” pamięta w dzień powszedni i od święta.

 

  1. Mówimy do siebie po imieniu.

Nie używamy obraźliwych przezwisk.

„Każdy imię swoje ma, znasz je Ty i znam je ja.

  Używać go często będę, bo bardzo lubię Ciebie”.

  1. Nie dokuczamy, nie poniżamy i nie wyśmiewamy uczniów i ich rodzin.

„Zanim powiesz coś przykrego do starszego lub młodszego

- policz do dziesięciu, bo umiesz opanować się i nie masz lat pięciu”.

  1. Szanujemy własność swoją i cudzą.

„Nie powinieneś zniszczyć tego, co nie Twoje kolego”.

  1. Konflikty i spory rozwiązujemy bez użycia siły.

„Gdy odmienne masz zdanie, różne pomysły, przekonuj innych

 - nie siłą i przemocą, lecz argumentów mocą”.

  1. Nie plotkujemy.

„Plotką najmniejszą stracisz przyjaźń największą.

  Przez plotkę nawet malutką skłócisz klasę calutką”.

  1. Szanujemy gust i poglądy innych.

„Każdy w klasie inny ma wygląd, lubi co innego,

  lecz miły bądź dla każdego”.

  1. Używamy wobec siebie słów: PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ.

„Magiczne słowa: PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM – ważna rzecz.

 Jak najwięcej tych słów zbierz. Bądź miły i dobry, bo potrafisz i chcesz”.

  1. Reagujemy na krzywdę innych.

„Gdy krzywda drugiej osobie się dzieje – działaj, reaguj – zrobisz tym wiele.

  Działanie Twoje na wagę złota i niech zawsze Ci przyjdzie na nie ochota”.

  1. W trudnych sytuacjach wspieramy i pomagamy sobie wzajemnie.

„Swą siłę i energię zużywaj do pomocy niesienia,

  a będziesz godny chwalenia”.

  1. Staramy się postępować według wskazówek i rad wychowawców i nauczycieli.

„Choć czasem wątpimy, ale od wychowawców i nauczycieli najlepsze rady słyszymy”.

 

 (Dekalog opracowali: Maciej Krauze, Paulina Barska, Karina Krzoska, Waleria Czarnowska, Karina Stachowicz pod okiem p. Marioli Klinkosz - w oparciu

o materiały od wychowawców klas.)